Monday, 28 April 2014

FROM HOMELESS TO HAVARD 
LIZ MURRAY

Assalamualaikum.....Semalam dihujani airmata tak smestinya hari ini hati terus mendung. Moga ada cahaya yang menyinar dan menerangi . Disaat kita merasa sedih dan berduka ingatlah bahawa Allah sentiasa ada disisi kita..... Malam tadi aku sempat tengok movie  Lizz Murray- From Homeless to Harvard. Agak sedih dan memberi inspirasi. Mula-mula aku tak tau jugak pasal citer ni.

 Alkisahnya begini, aku buka satu rancangan kt tv al-hijrah Being Me.ada sorang motivator bagi ceramah . Diakhir bicaranya dia suruh tengoh movie ni. Jadi aku pun terujalah nk tengok apa kisahnya Lizz Murray ni.....

kat sini aku bagi sikit sinopsis pasal citer ni selebihnya korang tengoklah ye.....Apa yang elok korang ambikkan manfaat.. yang  tak elok korang buang jauh2 hehe :)
Lizz Murray @Elizabeth adalah seorg anak gadis yang sangt bijak tp tak suka pergi sekolah disebabkan foktor situasi yang dia hadapi. Hidup dalam keluarga yang bermasalah..mak dia seorang penagih tegar sehinggalah ditangkap pihak berkuasa dan dihantar ke pusat pemulihan. Selepas kejadian tu Liz dihantar ke rumah pemulihan sebab dikatakan dia bermasalah tak nak pergi sekolah. Banyak liku kehidupan yang dialaminya masa tinggal disitu .Selepas keluar dari pusat itu dia mula jadi anak terbiar . tiada rumah, tidur dimana sahaja tempat yang bole dijadikan tempat tidur. Sehinggalah suatu hari emak dia meninggal dunia akibat AIDS....Dia tekad untuk masuk sekolah semula . Dia belajar bersungguh- sungguh untuk menjadi TOP STUDENT. Sehinggalah dia ditawarkan biasisiswa daripada syarikat besar dan akhirnya menjadi pelajar Di harvard.

Nak tau lanjut ...nak rasa feel sedih-sedih, korang tengoklah ye kat youtube.....

Rumusan :  Tiada apa yang mustahil sekiranya diiringi dengan keinginan, ketekunan...Kejayaan pasti menghampiri 

Hari ni nk kena outstation so sempat gak aku nk exercuise jemari-jemariku yang kontot ni hahahha....End

Thursday, 17 April 2014

Kek Lapis Dan sarawak

Sarawak sinonim dengan kek lapis sarawak. Sesiapa yang datang ke sarawak adalah menjadi kemestian untuk membawa balik kek lapis sarawak sebagai buah tangan. Ini lah cerita yang aku nak kongsikan pada entry kali.

Kaedah penghasilan kek lapis sarawak bukanlah mudah seperti yang disangka. Ketekunan dan kesabaran yang tinggi adalah penting untuk menghasilkan lapisan kek yang cantik. Pada entri akan datang aku jika diizinkan pasti akau kan kongsikan Kaedah dan resepi tuk menghasilkan kek lapis Sarawak.


Ini adalah tugu kuching meow-meow. Sesiapa yang datang kesini jagan lupa snap gambo kt kucing tomei.




Satu lagi ole-ole yang wajib dibeli kalau datang ke sarawak ialah iakan terubuk Masin. Ikan terubuk Masin dijual mengikut saiz..Harga memang berbaloi






Hmm...Terliur pulak bila citer bab ikan terubuk masin ni.....


Kalau ada yang belum datang ke sarawak " Jomlah melancong"  

Dah Kesuntukkan masa ..nak balik dulu..Nanti shae sambung citer agi ye....=)








Tuesday, 15 April 2014

Hari Pertamaku Dengan Blog.....

 Hari ni dalam sejarah hidup aku. Pertama kali aku berjinak dengan blog. Aku ni tak reti sangat nk menulis dengan bahasa yang indah. Tp aku cuba bagi orang faham apa yang nk aku sampaikan....Sebenarnya aku pun tak tau apa yang aku nak nukilkan hari ini.maklumlah tangan pun meggeletar nk tulis apa (bukan pakinson okay:P) hari ni aku nk kongsilan lirik lagu Wanita Syurga Bidadari Dunia. Aku suka lagu ni sebab mesej yang disampaikn.harap korang pun suka gak :)




Wanita Syurga Bidadari Dunia - Oki Setiana


Keanggunan yang terpancar darimu.. muslimah..
Ketegasan jiwamu bak perisai nan indah
Kau hadirkan pesona penuh berbalut takwa
Laksana surga di dunia

Keteguhan hatimu oh wanita muslimah
Ketangguhan dirimu yang terbingkai sholehah
Perhiasan dunia tunduk pada yang Kuasa
Sejukmu menentramkan jiwa

Engkau wanita syurga bidadari dunia
Kehormatan kau jaga dengan penuh cinta
Engkau wanita syurga
bak permata berharga
berbinar indah dalam kesucian jiwa



Lain kali aku share pulak mp3 lagu ni kt sini..arini stop setakat ni jelah no.... peace yo